• Štúdium

        • PRIMA a SEKUNDA

          Po hudobnej teórii sme sa s chuťou vrhli na vybrané druhy a formy.
          Objavujeme operu, operetu i muzikál, aj keď sme to zámerne poňali v opačnom poradí než je tu uvedené. Zatiaľ sa nám celkom darí poznávať „následky“ a pýtať sa na „príčiny“, ktoré viedli k vývoju súčasného chápania hudby.

           

          Začali sme MUZIKÁLOM, pretože je nám prirodzene blízky:

          -          naše ucho chápe jeho melódie, pretože sú vyjadrené súčasným spôsobom;

          -          našu myseľ zaujíma jeho dej, pretože je určený nám – ľuďom tejto doby;

          -          naše oko vychutnáva jeho vizuálnu stránku, pretože používa prostriedky primerané našej dobe

          Pokračovali sme OPERETOU a skúmali sme podobnosti i rozdiely s muzikálom:

          -          vžívali sme sa do doby, v ktorej sa tvorili;

          -          hľadali sme témy, aké zaujímali vtedajších ľudí;

          -          počúvali sme melódie, na aké boli poslucháči privyknutí;

          -          sledovali sme nástroje, inštrumentáciu diel;

          -          pokračovali sme ďalej do minulosti, aby sme zistili, prečo opereta vznikla

           

          OPERA je pre nás 12-ročných zatiaľ plná otázok, ale začíname prichádzať na nové objavy:

          -          hoci nie je jednoduché porozumieť tejto hudbe na prvýkrát, učíme sa, že hudbu treba skúmať a poznať hlbšie, aby sme z nej mohli mať komplexnejší zážitok;

          -          technika spevu, tzv. „bell canto“, ktoré sa naši chlapci tak vehementne snažia napodobniť, vzbudzuje rešpekt aj vďaka Dvořákovej „Rusalke“


          OPLATÍ SA SKÚSIŤ:

          www.antonin-dvorak.cz

          www.wikipedia.sk + treba zadať heslá ako OPERA, OPERETA, DVOŘÁK, MUZIKÁL, a pod.


          Tercia teraz prechádza obdobím pravdivosti, krásy, jednoduchosti a zrozumiteľnosti, jedným slovom študujeme KLASICIZMUS, sila citu a rozumu, ale tiež obsahu a formy...

           

          PRVÁ VIEDENSKÁ ŠKOLA: Haydn, Mozart, Beethoven – vyzývame každého návštevníka, aby neváhal odhaľovať tajomstvá týchto velikánov aj cez internet. Kto hľadá, nájde! (A všeličo sa dozvie...)

           

          Tieto tri mená sa nám vrývajú do pamäte, aj pomocou najznámejších a nesmrteľných diel týchto velikánov. Mozarta sme si oživili úryvkami oskarového filmu Amadeus, cez ktorý sme nazreli na charakteristiku danej doby, štýlu obliekania, správania i veľkých spoločenských rozdielov. Teraz si jeho diela a hudbu pamätáme oveľa živšie. V určitom veku je naozaj efektívnejšie „raz vidieť ako dvakrát počuť“ ...

          Ludwig van Beethoven. Spája sa nám s ním veľa pojmov:

          -          Eroica venovaná Napoleonovi, ktorý ho vzápätí sklamal;

          -          Osudová symfónia, plná vášní, citu a beznádeje striedajúcej sa s nádejou;

          -          Óda na radosť, ako hymna Európskej únie, ktorú sme si z učebnice aj zaspievali;

          -          Osudová milenka – kľúčový pojem jeho života, zapojili sme sa do debaty o jej pôvode;

          -          Eliška – a ukážka klavírnej skladby venovanej Eliške, zaujímavý príbeh;

          -          strhujúci život, úžasné dielo.

           

           

           

          OPLATÍ SA SKÚSIŤ:

           

          www.wikipedia.sk + zadať do prázdneho políčka pojem, ktorý hľadáte

          www.infovek.sk/predmety/hudvych/pp/klasicizmus.pps

          www.dejinyhudby.szm.sk


          Posledný rok s hudobnou výchovou na osemročných gymnáziách je venovaný romantizmu, 20. storočiu, slovenským hudobným dejinám a vývoju artificiálnej (= modernej; populárnej) hudby. Dosť náročné učivo na malej ploche... No keď má Kvarta jeden zo svojich pokojných dní, často chcú vedieť viac, ako ponúkajú učebnice.

           

          Dokonca aj také učivo ako Slovenský Romantizmus prechádzajú „horlivo“, a ak náhodou na hodine niekto „nad krivdou biednych“ čiže historickým kontextom obdobia „slzu vyroní“, potom v celej triede s nadšením (a pod hrozbou odobratia mp3 prehrávačov) „pieseň slávou zazvoní“.

           

          Každopádne, v kvarte sa snažíme okrem nových poznatkov uzatvárať pohľad na hudbu v dejinách ľudstva a upevňovať, čo sme sa doteraz naučili. U niektorých viac, u iných menej úspešne, ale čo si na študentoch najviac cením je vytrvalosť a snaha.

           

          Spomíname na osoby ako M. Schneider-Trnavský,  J. L. Bella,   či  V.F. Bystrý...

          Čo sa teraz spieva?

           

          KTO ZA PRAVDU HORÍ...

           

          Kto za pravdu horí svätej obeti,

          kto za ľudstva práva život posvätí,

                 kto nad krivdou biednych slzu vyroní:

                 tomu moja pieseň slávou zazvoní.

           

            

           

          OPLATÍ SA SKÚSIŤ:

           

          www.konzjlbbb.sk/sk/dokumenty/jlbella.htm

           

          www.wikipedia.sk

           

          www.infovek.sk/predmety/hudvych.pps